bukan mata pena. hanya papan aksara.

tajuk yang serius di pagi hari! :)

jejari ini kian laju dan lancar menekan papan aksara yang akan menghasilkan satu babak hati. ya, babak hati yang kian terluka dan terguris. waduh, serius bangat bunyi nya buk! memang serius pun!

"hati - hati dengan hati yang mudah terasa hati"
hati manusia, zahirnya memang kita xkan dapat lihat kecuali kita bedah badan dorang dan tengok apa yang ada di dalam tu. tapi hakikatnya, kita boleh tau akan situasi hati empunya hati. riak mukanya saja dah menggambarkan satu babak hati. kalau kita dapat tau perasaan sebenar si pemilik hati, mungkin kita akan lebih berjaga - jaga kan? tapi, keadaan hati kita disembunyikan dari pandangan orang lain.

"beratnya hati mengundang sendu"
pemendaman rasa dan kekalutan jiwa adakalanya akan membuatkan kita berasa sangat tertekan dan menjadikan kita lebih banyak berdiam daripada bertegang. berdiam tidak semestinya mengalah. berdiam adakalanya untuk mengelakkan pihak lain untuk tidak terasa hati. menjaga hati mereka. tapi, ada sesetengah manusia, mereka lebih suka mengaggung-aggungkan diri mereka jika kita berdiam diri. "diam itu tandanya setuju". memang ada yang akan berdiam jika bersetuju. namun, ada yang malas untuk meluahkan kata dan ada yang menyampah sehingga tidak mampu untuk berkata - kata. hanya istighfar pelembut hati.

"hati ini, Dia dan aku sahaja yang punya. bukan dengan kau"
setiap makhluk di muka bumi ini dipinjamkan dengan satu hati saja. so, jagalah hati diri sendiri terlebih dahulu dan jagalah juga hati orang lain sebagaimana anda menjaga hati anda sendiri. adakalanya, kita rasa orang lain tidak kisah pasal diri, perasaan anda. tapi, cuba try test uji hati anda sendiri terlebih dahulu. fikir dan selami perkara yang telah anda lakukan. memang, manusia tidak dilahirkan dengan kesempurnaan. mencari yang cukup sempurna jua akan merosakkan diri. Allah berikan kita hati dalam jasad kita agar kita dekat dengan Dia. berbicara dari hati yang juga hak milik abadi-Nya secara telus. Dia adalah tempat yang paling baik untuk kita mengadu. bukan setakat kesedihan dan kemalangan. tapi, kegembiraan juga. alhamdulillah..



"hati dan jasad itu adalah satu pinjaman yang seiring.."
maaf ya hati. terlalu banyak luka dan calar padamu.

No comments:

Post a Comment

Designed fully by Tuan Punya Tanah|Alright reserved by JUE IKHIAH