puding ouh puding

assalamualaikum..

hi kamu kamu dan kamu! sihat malam ni? konpom dh BW skg kan? jam 7 td memang xda orang yg BW tu kan... mata fokus tengok ceta Nora Elena kan? (sama macam akulah tu..). hari ini, happy gilo (dalam waras!) sebab dah dapat buat desert yang aku idam2kan sebelum ini..... terlebih eksaited aku tadi sebenarnya sampai gula tu hangus.. eh, jangan pening masa ku cakap pasal gula hangus tu.. bah, cukup2 lah dulu kita melalut aaa... sekarang, masa untuk kamu kamu dan kamu tenguk gambar puding tu..


nilah gambar puding yang aku buat petang tadi... oh ya! ni puding caramel! :)

sebenarnya, aku try buat jak petang tadi.. fikir xjadi sebab bahan2 yg sepatutnya ada tu xda kat aku (jangan pening!) sebelum ini, aku ada juga buat puding roti.. tu aku belajar masa Kem Bina Insan Guru dari fasi kumpulan aku.. yang itu, aku xda ambik gambar tapi masih ingat lagi la macam cara mo buat puding roti tu... kredit to fasi kumpulan Shark : Puan Zuely!

so, sekarang... cara2 mo buat puding caramel ni...
bahan-bahannya :
  1. telur : 6 biji
  2. susu cair / susu pekat : 1 tin
  3. gula : 3/4 cawan....
  4. air tu guna yang dr paip boleh, air mineral pun boleh.. 
  5. tepung : ku ada guna dua sudu tepung biasa tadi! hehehe
proses-proses sebelum puding terhasil :
  1. pukul telur dalam bekas yang sepatutnya, bukan dalam kuali okay!
  2. dalam bekas lain, masukkan susu cair / susu pekat dan air... kacau sampai sebati!
    *kalau guna susu pekat, guna setin boleh, guna separuh pun boleh...
  3. campurkan telur ke dalam susu cair/pekat dan air tadi.. dan masukkan sikit tepung!
  4. untuk caramel tu pula, masukkan air (1/4 cawan) dan gula (3/4 cawan) dalam kuali.. gaul sampai warna kekuning-kuningan.. jangan sampai hangus!
  5. masukkan caramel dalam loyang.
  6. masukkan campuran dalam no 3 tu dalam loyang.
  7. tutup loyang guna aluminium foil
  8. kukuslah dalam masa sejam..

kalau dah siap, jangan terus masuk mulut macam yang aku buat tadi ya! masukkan dalam peti sejuk! selamat mencubaaa yaaa! :)

No comments:

Post a Comment

Designed fully by Tuan Punya Tanah|Alright reserved by JUE IKHIAH