anak dan mak

assalamualaikum..



bila lahir seorang bayi berjantina perempuan, maka hakikat sebenar mengenai peranan seorang perempuan/gadis/wanita adalah termaktub dengan sendirinya dalam diri bayi itu. bercerita pasal kelahiran, tugas melahirkan adalah terletak di bahu seorang wanita. 

wanita melahirkan zuriat suami untuk menyambung waris keturunan.

seorang anak *perempuan khasnya* akan malu untuk bertanya hal-hal sensored dengan mak. aku pun gitu juga. tapi dengan tiba-tiba aku boleh pula ringan mulut tanya mak aku.

"mak, lahirkan baby sakit ka?"
"mana sakit"

teruslah aku minta penjelasan lebih sikit. mak aku cakap bedah lagi sakit dari 'natural birth'. aku xdapat mau cakap apa. mak aku cakap dari pengalaman dia. baru tengok video orang bersalin jak ketakutan + kegelian + keseraman. tapi apa-apapun, seorang wanita adalah pembentuk insan soleh dan solehah.



"Wanita yang bersalin, kata Rasulullah dapat pahala 70 tahun solat dan puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji."

No comments:

Post a Comment

Designed fully by Tuan Punya Tanah|Alright reserved by JUE IKHIAH